Muren bouwen in Khulani - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Dick Sonneveld - WaarBenJij.nu Muren bouwen in Khulani - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Dick Sonneveld - WaarBenJij.nu

Muren bouwen in Khulani

Blijf op de hoogte en volg Dick

02 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Inmiddels zit mijn eerste maand erop hier in Afrika en kanonnen wat gaat de tijd snel. Zoals ik al eerder heb verteld heb ik 1 van de 4 weken hier gespendeerd aan het bouwen van een aantal muurtjes in Khulani, het huis in Port Shepstone waar de oudste 7 jongens van Rehoboth wonen. Deze muren moesten worden gemaakt omdat een aantal jongens toe was aan een eigen kamer, en deze kamers nu alleen van de rest van het huis werd gescheiden door een gordijn.

Eigenlijk waas het niet de bedoeling dat ik dat zou doen, maar een andere vrijwilliger. Ook een Nederlander die in Nederland werkzaam is geweest als bouwkundige, dus hij weet precies hoe zo’n muur gebouwd moet worden. hij was samen met de estate manager van Rehoboth naar Khulani gegaan om alles op te meten en te bekijken hoe en waar de muren gebouwd moesten worden. vervolgens is hij gaan tekenen hoe de muren gebouwd moesten worden, welke materialen gebruikt moesten worden en wat het dan allemaal zou gaan kosten. Hij had bedacht om met balken een frame te maken en vervolgens de muur te maken van gipsplaten, zoals wij dat gewend zijn in Nederland. Toen de tekeningen af waren ging hij daarmee naar de estate manager. Hier begonnen de problemen. Communiceren is lastig als je allebei redelijk Engels spreekt maar met een ander accent en je verstaat elkaars accent niet. De estate manager snapte vervolgens de tekeningen niet en had een heel eigen idee van hoe de muren gebouwd moesten worden, namelijk in plaats van gips, moest er MDF worden gebruikt. Dit is namelijk goedkoper en hij had al een muur gebouwd in Khulani met MDF dus moest het met MDF. Omdat ze er samen niet uitkwamen, hoofdzakelijk door de taalbarrière heeft de Nederlandse vrijwilliger de stekker eruit getrokken. Zodoende ben ik op dit project gezet.

In eerste instantie zag ik er ook tegenop omdat het inderdaad in het begin wat lastig is om de Zulu mannen te verstaan vanwege hun accent, maar daar was ik al gauw aan gewend. Maar omdat het mij niet uitmaakt wat voor muur er gebouwd werd, al zouden we met LEGO een muur bouwen vond ik het ook prima, ben ik meegegaan in het bouwplan van de estate manager. Toen we aankwamen ben ik begonnen met alle andere klusjes die er gedaan moesten worden, stoelen repareren, een tafeltennistafel repareren en het een en ander ophangen, en zijn de twee mannen waarmee ik de muur moest bouwen begonnen met de muur. Toen ik klaar was met alle klusjes ging ik kijken naar de vorderingen bij de muur en tot mijn stomme verbazing hadden ze in 2 uur welgeteld 1 balk gezaagd en vastgeschroefd tegen de muur.

Toen ik kwam helpen heeft de estate manager mij eerst het strijdplan uitgelegd. In eerste instantie snapte ik er niets van, maar toen ik erachter was dat we geen “flames” maar Frames gingen bouwen werd het al een stuk helderder. Het strijdplan was als volgt: we gingen eerst met balken een 3 frames bouwen. Vervolgens zouden we tegen die frames 2 kozijnen voor 2 deuren maken zodat allebei de kamers een deur zouden hebben. Tot slot zouden we de muren dicht maken met MDF platen waartussen we isolatiemateriaal zouden maken. Toen dit me duidelijk was, was het me alleen nog niet duidelijk hoe het kwam dat ze in 2 uur maar 1 balk hadden gezaagd en vastgemaakt. Maar ook dat werd me al snel duidelijk. Om een of andere reden kijken ze eerst heel lang naar wat de volgende stap in het proces is. In dit geval dus het opmeten van de lengte van een balk in het frame. Vervolgens meten ze de lengte op zagen ze de balk en passen ze of de balk past. De acties gaan allemaal snel, maar vervolgens tijdens het passen van de bal kan het goed 10 minuten duren voordat ze overgaan tot het vastmaken van de balk. Dus doordat ze te lang kijken naar hun werk in plaats van over gaan tot actie duurt alles hier vrij lang. Toen ik dat eenmaal door had vroeg ik gewoon naar de volgende stap en ben ik zelf gaan opmeten. Zo kwam er toch wat vaart in de werkzaamheden.
Na een dag had de estate manager door dat ik ook een aardig werkend stel hersenen had werd de werkverdeling ook anders. Als er problemen waren vertelde hij niet meer wat er moest gebeuren, maar gingen we in overleg over hoe dit probleem opgelost moest worden en kozen we samen de beste oplossing. Ook leek het erop dat ze doorkregen dat de Nederlandse manier van werken iets effectiever is dan de Afrikaanse omdat wij minder kijken en meer acties uitvoeren. Dus zowaar na twee dagen heb ik het zelfs voor elkaar gekregen dat we als team aan de slag gingen. Dit kon wel pas nadat het frame af was want het frame bouwen was eigenlijk een klus voor 2 man dus stond er altijd iemand te kijken.
Nadat het frame af was begonnen we met het MDF board. Dit was gewoon een kwestie van gaten opmeten, MDF zagen en ertegenaan spijkeren aan beide kanten van het frame. Na 1 plaat zei de estate manager dat ik wel kon beginnen met de isolatie ertegenaan te maken zodat als zij het twee board gezaagd hadden ze deze gelijk konden bevestigen. Gelukkig ben ik heel ervaren met isolatie/glaswol. Ik heb het om precies te zijn nog nooit vastgehad voordat ik naar Afrika ging, dus dat kwam helemaal goed. Maar met een beetje improviseren wat spijkers een hamer en genoeg glaswol zat er zowaar een plakkaat glaswol tegen het board aan toen ze met de andere kant kwamen en ze waren nog tevreden met mijn werk ook! Dus sindsdien ben ik professional in het aanbrengen van isolatie dus schroom niet om me te vragen:). Zoals ik al zei gingen we vanaf dat moment als een gestroomlijnd team te werk. Ik deed samen met 1 man het meten van het board. In de tijd dat hij het board zaagde, deed ik de isolatie en als hij terug kwam plaatste we samen het board. De estate manager was vervolgens bezig met het dichtkitten van alle randjes want MDF board zagen met een decoupeerzaag gaat natuurlijk alles behalve netjes recht.
Mijn grootste verbazing kwam echter op dag 4. We hadden alle frames af en waren al een eind met het dichtmaken van de muren.

Normaal gesproken als we aankwamen werd het eerste kwartier besteed met kijken wat we de vorige dag gedaan hadden maar tot mijn grote verbazing was ik nu de enige die stond te kijken. De andere twee gingen direct aan de slag. Dus we hadden ons alle drie aangepast aan de andere cultuur. Zei begonnen meteen met werken en ik was gewend geraakt aan het eerst bekijken van alles voordat ik iets ging doen. Maar ik ben ook snel weer gaan isoleren en na dag 4 waren we door ons MDF heen en waren alle muren minimaal aan 1 kant dicht. We zijn nog 1 dag teruggegaan om 2 van de 3 muren af te maken. Dus nu is het alleen nog wachten totdat de elektricien is geweest om een aantal schakelaars weg te halen die voor ons in de weg zaten! Dus een der komende weken zal ik nog een dag terug moeten om het werk af te maken!

toen ik dit alles vertelde aan de vrijwilliger die eigenlijke deze klus moest doen keek hij me aan en dacht hij dat ik hem onzin stond te vertellen. maar hij was blij voor me al kon hij moeilijk geloven dat de samenwerking zo soepel verliep!

Dus in mijn eerste werkweek heb ik geleerd op zn Afrikaans muren bouwen, ben ik “professional” geworden in het aanleggen van isolatie en heb ik prima samengewerkt met Afrikanen waarmee een echte professional niet mee samen kon werken. Ik zeg eerste week was dik geslaagd!
Ondertussen ben ik ook maar aan mijn normale werkzaamheden begonnen maar daar heb ik al van alles over verteld…….

  • 02 Maart 2014 - 21:38

    Aad:

    Top verhaal broer!

  • 02 Maart 2014 - 21:39

    Annet:

    Weer een geweldig verhaal en belevenissen. Leuk om te lezen!! Geniet van alles en groetjes,

  • 03 Maart 2014 - 08:12

    Sandra:

    Hé Dick, goed om van je te horen, jij vermaakt je wel, succes
    met je bouwprojectjes en natuurlijk missen we jou;) benieuwd naar
    je volgend verhaal, groetjes Sandra P

  • 03 Maart 2014 - 09:22

    Roel:

    Hey Dicky je schrijft precies zoals je het zou vertellen. Leuk om te lezen dat het goed gaat. Als jij zn expert bent kun je bij ons dan effe een ikea bankje herstellen;) Er zit nog een plankje verkeerd om. ;) groeten uit Brabant ...

  • 03 Maart 2014 - 11:01

    Jeroen Anholts:

    He Dick,

    Het lijkt wel of je het druk hebt!
    Mooi verhaal.
    Je doet daar goed werk man; vooral doorgaan

  • 03 Maart 2014 - 11:29

    Daan:

    Heej Dick,

    Gaaf man! Dan komt jou technische kennis van werktuigbouwkunde goed van pas!:P
    Veel succes daar!

    Mazzels

  • 03 Maart 2014 - 13:02

    Anita Meeske:

    Ha Dick, leuk verhaal.
    Hoeveel glaswol zit er nu in je handen? Door jouw ervaring met dat spul denk ik niets...

  • 03 Maart 2014 - 22:02

    Willem:

    Wat een topper die Dick.
    Klinkt goed man.

    Heb je ook verstand van luchtvochtigheid want dat is hier ook nog een beetje een probleem!!

    Groetjes!

  • 05 Maart 2014 - 20:31

    Arjo:

    isopro dick, ik weet je te vinden jongen!
    mooi verhaal. Gods zegen kerel

  • 06 Maart 2014 - 18:51

    Anne:

    Goed bezig Dick.

    Mochten we later nog een keer een huis bouwen, weten we je te vinden.

    Vr.gr. Anne

  • 07 Maart 2014 - 22:53

    Cees En Petra:

    ha Dick, de isola man,

    Goed om van je te horen Dick. Sterk ook
    dat jij je juist zo snel aanpast en begint met
    relaxen ipv gelijk werken. Houd dat vast !
    Het ga je goed en veel zegen, succes en
    plezier.
    grt
    Cees en Petra

  • 08 April 2014 - 15:51

    Joop De Haas:

    Hoi Dick,

    Leuk je verhaal te lezen.
    Je maakt idd. het nodige mee.
    Maar het is een geweldige ervaring.
    Geniet er van ook samen straks met je ouders
    Groet, Joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 5825

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 Mei 2014

Rehoboth Zuid Afrika

Landen bezocht: