Vrije tijd - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Dick Sonneveld - WaarBenJij.nu Vrije tijd - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Dick Sonneveld - WaarBenJij.nu

Vrije tijd

Blijf op de hoogte en volg Dick

07 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Inmiddels ben ik al ruim 2 maanden in Zuid Afrika en ik moet zeggen, het is me nog niet gaan vervelen! Ondanks dat mijn dagen er hoofdzakelijk nog steeds hetzelfde uit zien als een maand geleden, behalve afgelopen week dan, vermaak ik me nog prima. Vandaar dat ik ook in overleg heb besloten om, zoals ik vooraf al wilde, te blijven tot begin Juli in plaats van begin mei!

Afgelopen week was het vakantie hier. Vakantie betekent voor ons helaas extra werk, want de kids moesten nu de hele dag worden “vermaakt” in plaatst van alleen ’s middags na school. Omdat iedereen ook zijn normale taken moet uitvoeren tijdens deze week komt de grootste belasting van het vermaak op de schouders van de algemene vrijwilligers terecht. In dit geval alleen op mijn schouders dus. Mijn week zag er als volgt uit: elke ochtend gaf ik computerles van 8 tot 10, van 10 tot half 11 pauze en van half 11 tot 1 sport/zwemmen. Drie dagen in de week had ik ook nog een sport/zwemles van 2 tot 3. Alle lessen zijn met kleine groepjes, dus het was allemaal wel te hendelen. Voorafgaand aan de vakantie hadden allerlei mensen medelijden met me dat ik zo veel moest doen met de kinderen en dat ik waarschijnlijk elke dag uitgeteld zou zijn als ik klaar was. De realiteit bleek anders te zijn . In realiteit was iedereen stik jaloers. Niet zo zeer op de computerlessen, maar meer op de sport/zwemlessen. Tijdens de computerlessen was ik deze week vraagbaak/supervisor zodat de kinderen niks vreemds deden met de computers, maar verder had was het niet heel druk. De jaloezie kwam na de pauze. Tijdens de sportlessen mocht ik zelf kiezen of we naar het sportveld zouden gaan, of naar het zwembad. Aangezien het de hele week tussen de 25 en 30 graden was kunnen jullie wel raden waar ik het overgrote deel van de week te vinden was. Terwijl iedereen hard aan het werk was achter hun bureau lag ik lekker in het zwembad met een aantal kids, telkens 3 kwartier waarna ik een andere groep kinderen ging halen en weer vrolijk in het zwembad dook. En dankzij een goede zonnebrand niet eens verbrand. Nadat de lessen waren afgelopen ook nog even lekker op je gemak relaxen in het zwembad, want je moet toch zeker wel uitrusten van heel de dagen badmeester spelen

Naast alle werkzaamheden is er in de avonden en in de weekenden tijd voor ontspanning. Omdat we minimaal een half uur van alles afzitten betekent dit vaak ontspanning in het dorp. Ik eet regelmatig bij en met de andere vrijwilligers, een Nederlands echtpaar die inmiddels al weer zijn vertrokken, en 3 meiden, 2 Nederlandse en een Amerikaanse. Om niet helemaal gek te worden van die vrouwen, het zijn af en toe zulke vreemde wezens, nodigen we regelmatig ook een gast uit de kerk uit zodat ik in ieder geval want mannelijk gezelschap heb. Daarnaast gaan we elke week op dinsdag of donderdag naar panarotti’s voor pizza. Op dinsdag is het 2 voor de prijs van 1 en op donderdag all you can eat. Meestal gaan we dinsdag, want op donderdag gaan we vaak naar Bijbelstudie.

In de weekenden hebben we vaak meer tijd en doen we regelmatig langere uitjes. Wat we elk weekend moeten doen is boodschappen. Omdat we ver van de winkels af zitten hebben we doordeweeks geen tijd voor boodschappen, dus in het weekend moet er voor de hele week boodschappen worden gedaan. Omdat we zo ver van de winkels afzitten neemt dit vaak de hele zaterdag ochtend in beslag. De zaterdagmiddagen vullen we vaak met andere activiteiten. Dit is vaak spelen/sporten met de kinderen in het dorp, naar het strand gaan, of natuurlijk uitslapen en ’s middags boodschappen doen. Zondags gaan we ’s ochtends naar de kerk. Ze hebben hier maar 1 keer per zondag een dienst, dus ’s middags is het vaak tijd voor ontspanning of uitjes. We maken af en toe een wandeling in de Gorge (een Kloof hier vlakbij) naar een waterval, of we gaan ergens lunchen en genieten van het uitzicht, of we blijven thuis hangen/ontspannen/zwemmen/slapen. De “bijzondere” uitstapjes die ik tot nu toe heb gedaan zijn: de gorge swing. Een bungee swing van 160 meter hoog. we zijn naar pure venom geweest. De grootste reptielen dierentuin van Afrika met alle lokale reptielen, waaronder de Black Mamba!! En ook een heel aantal reptielen uit de rest van de wereld. Het is niet heel groot, dus ik denk ook dat het de enige reptielen dierentuin van Afrika is. We zijn een aantal keer bij de dominee en zijn vrouw wezen eten en daarna daar nog wat spellen gedaan. We zijn naar 2 watervallen gewandeld, waarbij de kans aanwezig was om black mamba’s en andere slangen of bavianen tegen te komen. Natuurlijk ook andere dieren, maar deze wil je liever niet tegen komen. En ik ben zelfs een keer wezen vissen, maar dat moet je zelf gezellig en leuk maken want vissen op zich is echt geen hol aan!
Inmiddels heb ik er ook al een aantal weekend duties opzitten. Als je weekend duty hebt, betekent het dat je dat weekend hoofdverantwoordelijke bent als er iets gebeurt, of als er iets gedaan moet worden. je moet foto’s maken tijdens verjaardagsfeestjes, je moet kinderen weg brengen naar en ophalen van afspraken, je neemt een huis per weekend mee naar de kerk en bij eventuele bezoeken dien je als gids in het dorp, of ga je familieleden van de kinderen in het dorp ophalen. Naast al deze verplichtingen moet je natuurlijk ook gewoon de boodschappen doen, dus geld voor jou de regel dat je binnen een half uur van het dorp moet blijven zodat je in geval van nood snel weer terug kan zijn. Het klinkt misschien wat veel, maar veel meer dan chauffeuren stelt het vaak niet voor. Je moet alleen rekening houden met uitstapjes dat je niet te ver weg gaat!

Dat is zo’n beetje de vrijetijdsbesteding tot nu toe. Er staan nog een aantal dingen op mijn lijstje, maar veel daarvan gaan we doen als mijn ouders over anderhalve week komen! Dus daar kijk ik al naar uit en natuurlijk niet alleen omdat we leuke dingen gaan doen!!

Groeten uit Afrika

Dick

Ps. Voor degene die het niet weten, Black mamba’s zijn de meest giftige en dodelijk slangen ter wereld! Google maar is.

Ps2. Bavianen klinkt misschien leuk, maar als ik moet kiezen tussen het ontmoeten van een black mamba of een groep bavianen dan is dat een lastige keuze. Als bavianen het op je voorzien hebben is je enige kans een geweer, want daar zijn de doodsbang voor. Ik heb gehoord dat een lange rechte stok ook wil helpen. Als je doet alsof dat je geweer is willen ze ook nog wel eens de benen nemen. Zo niet, dan is het maar hopen dat je het overleefd!

  • 07 April 2014 - 23:06

    Jacob En Hannie:

    We hebben er echt zin in.

  • 07 April 2014 - 23:08

    Jacob En Hannie:

    Leuk verslag weer om te lezen. Echt op z'n Dicks

  • 08 April 2014 - 07:29

    Kris:

    Ha Dick, weer een leuk verhaal om te lezen, ik hoor het je zo vertellen! Goed dat je hebt besloten nog even te blijven, dit doe je vaak maar een keer in je leven, dus geniet er van!

    Groetjes, Kris


  • 08 April 2014 - 07:35

    Anita Meeske:

    Als die meiden bij jou net zo gek zijn als Marieke met haar groepje heb ik best een beetje medelijden met je...
    leuk om je belevenissen weer te lezen.

  • 08 April 2014 - 10:06

    Linda De Gelder:

    Hoi Dick,

    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en wat doe je mooi werk. Wat een belevenis en ervaring zeg. Geniet ervan.
    Inmiddels is je jongste neefje hier gisteren 5 jaar geworden. Het gaat hard met onze uk vd familie. Compleet met cadeaus op bed, feestmuts en trakteren op school was hij echt de jarige job.

    Geniet nog van je tijd daar.... Succes met alles en Gods zorg toegewenst.
    Hartelijke groet uit Berkel
    Linda.... En de rest....

  • 08 April 2014 - 15:21

    Willy:

    Ha Dick,
    Best wel een beetje jaloers hoor... Het klinkt allemaal zo heerlijk Afrikaans: bezig, maar toch ontspannen en vooral LEKKER WARM! Super dat je in je element bent en er zo van geniet.
    Alvast een heel fijne tijd straks met je ouders. Het zal voor hun ook een fantastische belevenis zijn! Geweldig om dat met elkaar te delen.
    God zij met je. Dat je zijn liefde mag uitstralen naar alle kinderen en je "collega's".
    Groet, Willy.

  • 08 April 2014 - 16:47

    Ineke De Haas:

    Hoi Dick,
    Leuk om te lezen hoe je daar reilt en zeilt.
    Prachtig dat je dit straks aan je ouders kunt laten zien.
    Een hele goede tijd en grtz, Ineke

  • 08 April 2014 - 17:40

    Annemiek Slob:

    Ha Dick,

    Leuk om weer even een inkijkje te krijgen.
    En superleuk dat je ouders straks echt kunnen meekijken en meebeleven!
    Geniet ervan en Gods zegen!

    Groeten, Annemiek

  • 11 April 2014 - 19:34

    Arjo:

    gaaf te zien dat je t zo naar je zin hebt daar. geniet ervan

  • 11 April 2014 - 19:51

    Gerrit En Rijny Westerik:

    Erg leuk om je verslag te lezen, we weten wel dat je daar naar toe bent gegaan maar verder hebben we geen idee natuurlijk.
    Voor je ouders zal het ook een belevenis zijn, geweldig om samen mooie dingen te doen.
    Een goede tijd daar en ook met je ouders, Gods nabijheid gewenst!

    Een hartelijke groet vanuit Best.

  • 13 April 2014 - 20:33

    Tiny En Jos:

    Wat een verhaal weer. Volgens mij heb je het best naar je zin daar. Leuk om meetebelezen:)
    En spannend met al die gekke beesten daar. Jij liever dan wij...brrrrr. Veel succes!

  • 27 April 2014 - 05:22

    Cees:

    Ha die Dick
    ik ben om 5.00 uur klaar wakker en zit ff "stiekem" met Petra haar Facebook. Jij bent blijkbaar haar vriend.........Al die vrouwen ook !
    Te gek om te lezen dat het je goed gaat. De tijd schiet ook al weer op en we kijken al weer uit naar je terug komst. Lekker 1x naar de kerk oo zondag ? Hoe ziet de dienst er daar trouwens uit ? Swingend met de handjes in de lucht ?
    Hier gisteren een prachtige Koningsdag gehad. Groep jongeren weer naar Inucu en verder regelmatig gras maaien.
    Het ga je goed en veel heil en zegen
    Grt
    cees

  • 24 Juni 2014 - 10:56

    Willem:

    Weekske nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 5827

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 Mei 2014

Rehoboth Zuid Afrika

Landen bezocht: